- 10.4.2025
1500 nizozemských vojáků na desítkách bojových vozidel pěchoty CV90 v těchto dnech intenzivně cvičí ve výcvikovém prostoru Hradiště v západních Čechách. Vojáci českého 72. mechanizovaného praporu Přáslavice jsou zde také a mají unikátní možnost poznat svoji budoucí techniku opravdu zblízka.
Švédská CV90 tvoří páteř mechanizovaných jednotek nizozemské armády. Jde o moderní západní platformu s výrazně vyšší úrovní ochrany, pokročilými senzory, digitálním systémem řízení palby, výkonnějším kanónem ráže 35 mm a schopností spolupracovat v síťově propojeném prostředí.
Armáda ČR plánuje v rámci modernizačního projektu nahradit BVP-2 právě vozidly CV90 a vyzbrojit jimi mechanizované prapory 7. mechanizované brigády, která bude plnit roli hlavní bojové síly v rámci aliančních závazků NATO. Nákup 246 švédských bojových vozidel pěchoty schválila vláda před necelými dvěma roky.
„Naši vojáci měli při cvičení Stampeding Bison unikátní příležitost pochopit rozdíly v bojovém nasazení oproti BVP-2, a to zejména v oblasti senzoriky, palebné kontroly, manévrovacích schopností a možností integrace do digitálního prostředí současného bojiště,“ říká řídící cvičení major Luboš Ondruš.
Díky moderním systémům CV90 mohou jednotky sdílet informace v reálném čase, rychle reagovat na změny situace a přesněji řídit svůj pohyb i palbu. „Jako velitel mám například díky propojeným systémům okamžitý přehled o pozicích vlastních i nepřátelských sil, aniž bych se musel spoléhat pouze na vizuální kontakt nebo hlášení přes rádio,“ dodává.
CV90 vs. BVP-2: Švédská technika je o několik generací dál
BVP-2 vzniklo v 80. letech minulého století, je vybavené 30mm kanónem 2A42 pouze se základním optickým zaměřovačem a omezenou úrovní balistické ochrany. Nejen úroveň ochrany má švédský obrněnec výrazně vyšší.
„Liší se nejen technika, ale i samotná činnost osádek a přepravované pěchoty. U BVP-2 je role řidiče, střelce a velitele poměrně omezená na základní úkoly – pohyb, palba a orientace v terénu. CV90 ale vyžaduje aktivnější práci s elektronikou a systémy řízení boje. Velitel vozidla například operuje s digitální mapou, datovým spojením s dalšími vozidly a průběžně sdílí informace o situaci. I vojáci, kteří jsou ve vozidle přepravováni, mají k dispozici obraz z kamer, informace o taktické situaci a mohou se tak lépe připravit na výsadek. To významně zvyšuje jejich šanci na úspěšné splnění úkolu,“ těší se na nová vozidla velitel cvičící roty, kapitán J. P.
Nizozemci Čechům rovněž objasnili systém přípravy osádek CV90, který je postaven na modulární výuce, častém využívání simulátorů a důrazu na samostatnost velitelů vozidel v dynamickém taktickém prostředí. Nová vozidla budou vyžadovat nový přístup k vedení boje, přenosu rozhodovacích pravomocí na nižší stupně velení a podpoře iniciativy přímo na úrovni osádek.
Desátník J. V., řidič BVP-2, má s CV90 pozitivní osobní zkušenost: „Oproti našemu BVP-2 je o několik generací dál. Je to obrovský rozdíl, co se týká ovládání, elektroniky i pohodlí pro osádku. Pro mě jako řidiče je překvapením, jak vozidlo reaguje v terénu – plynule, přesně, a přitom má vyšší hmotnost. Překvapilo mě také, jak je CV90 „tiché“ vzhledem ke své hmotnosti a velikosti objemu motoru. Je to jiný svět.“